Dezelfde taal door de hele keten dankzij ETIM
Wiltec heeft maar liefst 400.000 producten in haar assortiment. Bij het implementeren van het Productinformatiemanagement systeem (PIM) was een uniform, gestandaardiseerd datamodel dus erg gewenst. Er is voor de veelgebruikte ETIM-standaard gekozen.
“ETIM is zeer geschikt omdat de standaard vooral ook vanuit de techniek is ingestoken”, zegt Patrick van de Heijden, Product Owner PIM en E-commerce bij Wiltec. “Daar blijkt ons assortiment het beste bij te passen. Om het voor onze eigen medewerkers inzichtelijk te houden, hebben we er wel een eigen Wiltec-sausje aan gegeven. De praktische hoofdgroepen en de naamgeving van categorieën en attributen hebben we daarbij natuurlijk aangehouden.”
De beste informatie voor onze klanten
“De reden om een PIM systeem te implementeren, is zeker ook om de informatie voor onze klanten duidelijk en makkelijker te ontsluiten. Klanten zoeken en filteren bij websites op bepaalde extra attributen, zoals lengte, breedte, hoogte, kleur en aantal decibel. Of juist die ene bepaalde normering. En dat wilden we allemaal ergens kwijt. Onze Category Managers weten best wel welke data ze moeten uitvragen bij leveranciers. Maar we gaven hen graag wat extra ondersteuning. Ketenstandaard en ETIM hebben al dat zoekwerk al gedaan. Veel leveranciers hebben het daardoor ook al op die manier gestructureerd. Ze gebruiken misschien nog niet allemaal ETIM, maar het helpt ook hen bij het structureren van eigen data.“
Makkelijker en sneller uitwisselen van data
Roel van Amstel, Business Development Manager bij YellowGround, onderdeel van Xplore Group, geeft aan dat er bedrijven zijn die de ETIM-standaard gebruiken om de eigen interne hiërarchie aan te pakken. “Anderen gebruiken het ook aanvullend omdat hun producten gewoon een afwijkende structuur vragen, gebonden aan de organisatie. Verder ben je natuurlijk altijd afhankelijk van je afnemers en in welke keten je werkzaam bent. De bouw- en installatiebranche maakt veel gebruik van de ETIM-standaard, zowel nationaal als internationaal. Het kan ook zijn dat meerdere standaarden gebruikt dienen te worden. Dat vraagt veel kennis en ervaring tijdens het implementeren van een PIM- of MDM systeem. En dat is waar wij ons onderscheiden. Buiten de verschillende standaarden zijn er meer externe factoren die van invloed zijn op de implementatie. Denk aan andere systemen en datapools, zoals 2BA, waarmee je kunt integreren om op een efficiënte manier door de hele keten accurate data uit te wisselen. Intern zijn onderwerpen als data governance en data-kwaliteit, vanwege traceerbaarheid van data en wet- en regelgeving in toenemende mate van ontzettend belang.”
YellowGround is een toonaangevend databedrijf met een sterke nadruk op Product Informatie Management (PIM) en Master Data Management (MDM) vanuit zowel technisch als functioneel oogpunt. Data zitten in het DNA van onze mensen. Onze consultants bijten zich graag vast in de data uitdagingen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd. Met jarenlange ervaring binnen het PIM en MDM-domein hebben we niet alleen een uitstekend trackrecord van succesvolle projecten, maar hebben we ook veel kennis opgedaan binnen verschillende sectoren, waaronder bouw en installatie.
Wij worden dé MDM-experts binnen de Nederlandse en Belgische markt genoemd. YellowGround is een organisatie binnen Xplore Group en onderdeel van de Cronos Group, een verzameling ecosystemen gespecialiseerd in digital commerce en marketing. Dankzij dit grote netwerk hebben we onbeperkt toegang tot een onuitputtelijke bron van informatie. Dit heeft een positief effect voor zowel klanten als solution providers.
Gerelateerde items
Nieuwe deelnemers
Volg ons op LinkedIn
Word lid van onze groeiende community voor bedrijven in de Bouw en Techniek.