Interne 222-GLN’s voor EDI definitief uitgefaseerd – voorkom verstoring in de keten
2BA heeft alle tijdelijke 222-GLN’s uitgefaseerd om verstoringen in het EDI-verkeer te voorkomen.
In het verleden zijn er vanuit 2BA vanuit de installatiebranche geïnitieerde projecten 222-GLN’s voor onder meer installatiebedrijven en winkels geïntroduceerd.
Deze GLN’s waren ooit bedoeld voor intern gebruik maar in de praktijk zijn deze ook in het reguliere (DICO) EDI-verkeer tussen installateurs en leveranciers terecht gekomen.
Om verstoring in de keten te voorkomen heeft 2BA al deze tijdelijke 222-GLN’s definitief uitgefaseerd.
De volgende maatregelen zijn genomen:
- Alle binnen 2BA geregistreerde 222-GLN’s zijn verwijderd of geconverteerd naar een officiële GLN (bijv. beginnend met ‘87’);
- Betrokken partijen zijn hierover geïnformeerd;
- Technische aanpassingen zijn gedaan om hergebruik te voorkomen.
Toch blijft waakzaamheid nodig. Eenmaal uitgegeven GLN’s blijven functioneel en kunnen het EDI proces blijven verstoren.
Wat kun jij doen?
Voor afnemers:
- Controleer of u nog 222-GLN’s gebruikt in uw EDI-berichten;
- Bent u deelnemer van Ketenstandaard? Dan vindt u uw officiële GLN in Mijn.Ketenstandaard.nl;
- Geen deelnemer? Neem dan contact op met Ketenstandaard om een officiële GLN aan te vragen.
Voor leveranciers:
- Accepteer geen berichten meer met 222-GLN’s;
- Ontvangt u die toch? Informeer de afzender en verwijs hen naar Ketenstandaard of 2BA.
Waarom dit belangrijk is
Het gebruik van onjuiste GLN’s kan leiden tot fouten in order- en factuurverwerking en vertraging in betalingen. Een soepele, digitale samenwerking begint bij correcte en actuele identificatiecodes.
Vragen over de aanpak van 2BA? Neem dan contact op met de 2BA helpdesk helpdesk@2ba.nl
Andere vragen of suggesties? Mail ons via dico@ketenstandaard.nl.
Nieuwe deelnemers
Volg ons op LinkedIn
Word lid van onze groeiende community voor bedrijven in de Bouw en Techniek.