Duurzame en circulaire productkenmerken voor de groothandel
Marc de Dobbelaere, directeur van Zevij-Necomij, maakt vaart met digitaliseren.
Sinds zijn aantreden in 2005 als directeur van Zevij-Necomij maakt Marc de Dobbelaere vaart met digitaliseren. Hij zette zich onder meer in voor EZ-base, een digitale catalogus die inmiddels data van anderhalf miljoen producten bevat, aangeleverd door circa 400 leveranciers van bouwmaterialen. De Dobbelaere verwacht dat duurzame en circulaire productkenmerken ook steeds meer vastgelegd gaan worden.
Efficiëntie verbetering
“In 2009 zijn we van de ene op de andere dag gestopt met het versturen van papieren facturen. Het was een schok voor iedereen dat we voortaan alle facturen via EDI of e-mail gingen versturen, maar het betekende een enorme efficiëntie verbetering. D Soft, een implementatiepartner van Ketenstandaard, hielp ons bij het opzetten van een digitaal platform dat communiceert met allerlei verschillende standaarden. DICO is één van de belangrijkste standaarden.”
Duurzame en circulaire productkenmerken
De komende jaren verwacht De Dobbelaere dat duurzame en circulaire productkenmerken meer inzichtelijk gemaakt gaan worden. In de groothandel wordt dit immers een steeds belangrijker thema. De ETIM standaard is één van de opties om dit soort productkenmerken vast te leggen. “We merken dat aannemers bij het bestellen van producten steeds vaker vragen naar duurzame en circulaire specificaties. Ook omdat hun opdrachtgevers daar weer om vragen. Ik zou graag zien dat er voor alle producten een algemeen erkend duurzaamheidslabel komt. Bij gebrek aan wetgeving hiervoor, moet zoiets vanuit het bedrijfsleven zelf ontstaan.”
Lees hier het volledige interview met Marc de Dobbelaere.
Nieuwe deelnemers
Volg ons op LinkedIn
Word lid van onze groeiende community voor bedrijven in de Bouw en Techniek.