Mastermate groothandels communiceren snel en foutloos met DICO

29 / 02 / 2024

De 45 aangesloten technische groothandels profiteren dagelijks van de kennis en diensten van koepelorganisatie Mastermate. Peter Koot, verkoopleider bij 20 van de 45 vestigingen, helpt deze groothandels om efficiënter en eenduidiger te communiceren met aannemers.  “Alles wat je digitaal kunt doen, werkt sneller en brengt minder fouten met zich mee. Het scheelt handjes en in deze tijd van personeelsschaarste is dat natuurlijk fijn.” 

Tijd en geld besparen 

Digitaal factureren is een belangrijke manier voor groothandels om tijd en geld te kunnen besparen. Koot: “Factureren op papier is er bijna helemaal uit, maar een pdf versturen per e-mail blijft voorlopig nog wel even bestaan. Bedrijven die echt efficiëntiewinst hebben geboekt, werken volledig digitaal en gebruiken daarbij de DICO Standaard.” 

De DICO Standaard 

De DICO Standaard is een set afspraken die spelregels biedt voor de elektronische uitwisseling van informatie tussen fabrikanten, groothandels, bouw-, onderhouds- en installatiebedrijven en woningcorporaties. Bijna alle softwareleveranciers uit de sector hebben de DICO standaard geïntegreerd in hun softwarepakketten. In de bouwsector is elektronisch factureren volgens de laatste DICO versie (SALES005) als sinds 2020 dé standaard. 

Snel en minder fouten 

Het uitwisselen van factuurgegevens met de DICO Standaard gaat soepeler en veiliger dan een pdf-bestand bij een e-mail. Het werkt razendsnel en vermindert het risico op fouten. Ook spookfacturen komen met DICO nauwelijks voor. Het computersysteem controleert immers automatisch op IBAN, btw- en KvK-nummer. Bij facturen volgens de laatste DICO versie komt daar nog een check op de GLN-code bij.   

Hoge datakwaliteit 

Het is mogelijk ook andere data op deze digitale manier uit te wisselen. Mastermate faciliteert het digitaal versturen van order-, verzend- en artikelberichten. Om een hoge datakwaliteit te verzekeren, heeft Mastermate deze berichten via datakwaliteit.nu gecertificeerd. “Onze filosofie is dat als we iets doen, het ook goed doen,” zegt Koot. “Door de berichten te certificeren voorkomen we discussie over of een bericht goed is opgesteld. Soms gebeurt het dat een aannemer het DICO bericht niet goed kan ontvangen. Dan heeft de softwareleverancier weleens de neiging te zeggen dat het aan ons ligt, maar certificering bewijst dat ons bericht goed is opgesteld.” 

Drempel zo laag mogelijk 

Peter Koot zou graag zien dat meer partijen in de sector met DICO gaan werken. “Natuurlijk moet je wel eerst investeren om data digitaal te kunnen verwerken. Voor grote organisaties loont dat eerder. Om kleinere organisaties mee te krijgen, moet je de drempel zo laag mogelijk maken.” Bedrijven met een omzet van minder dan een miljoen euro kunnen dan ook kosteloos DICO deelnemer worden.  

Deze praktijkcase is in februari 2024 gepubliceerd in het vakblad MIXpro.

Meer weten? In deze DICO Whitepaper lees je hoe de DICO Standaard werkt en welke berichten je op deze snelle, veilige en betrouwbare manier kunt versturen.  

Delen