Duidelijkheid over productkenmerken dankzij ETIM 

22 / 04 / 2024

De brancheverenigingen IJzerwaren en Gereedschappen (IJG), Hang- en Sluitwerk (VHS) en HIBIN hebben het ETIM Convenant met Ketenstandaard Bouw en Techniek ondertekend. Door ondertekening van het ETIM Convenant adopteren deze brancheverenigingen de ETIM Standaard en stimuleren ze al hun leden deze standaard te gebruiken. Bij Maasland Groep, één van de VHS leden werken ze al jaren met ETIM, de standaard voor productclassificaties en -kenmerken. Roelof Hoogers, commercieel directeur en Niels Claus, verkoop binnendienst en dataspecialist, vertellen over hun ervaringen en de voordelen van deze standaard. 

Juiste oplossing voor hang- en sluitwerk 

Maasland Groep levert hang- en sluitwerk oplossingen via technische groothandels als Technische Unie en Rexel. Grote dienstverleners als SPIE, Equans en Homij doen ook rechtstreeks zaken met Maasland. De kracht van de 22 medewerkers van dit bedrijf is dat ze voor een klant altijd de juiste oplossing voor hang- en sluitwerk weten te vinden. “Wij zijn geen dozenschuivers,” aldus Hoogers, “Met ons advies leveren we toegevoegde waarde. We kijken daarbij eerst of een product al beschikbaar is op de markt. Zo niet, dan maken we een passende oplossing. Als een architect een minimalistisch kozijn heeft ontworpen, dan bedenken wij hoe we een functionele sluiting kunnen maken die daar het beste bij past.”   

Roelof Hoogers toont één van de producten.

Installateurs moeten draadjes aansluiten 

Maasland is een beetje een vreemde eend in de bouw- en technieksector, zegt Hoogers. “We verkopen hang- en sluitwerk oplossingen, maar met draadjes eraan. Aannemers kunnen deze producten goed inbouwen, installateurs moeten de draadjes aansluiten. Met zestig procent van onze klanten als installateur is dat een belangrijke doelgroep voor ons. Een aantal grote installateurs gaf destijds aan dat ze graag via 2BA toegang wilden tot onze productdata. Dat was voor ons een belangrijke reden om met 2BA te gaan samenwerken en onze productdata in deze datapool volgens de ETIM Standaard te ontsluiten.” 

Dezelfde taal spreken als klant 

Niels Claus was bij Maasland al jaren eerder begonnen met het op orde krijgen en invoeren van productdata via EZ base. Claus: “EZ Base is meer een informatieplatform gericht op de ijzerwarengroothandel. De datapool 2BA is op de installatiesector gericht en gaat een stap verder wat bestelmogelijkheden. In het begin leverden we alle productdata aan via Excel bestanden, maar vanuit 2BA kwam het verzoek om data via een PIM systeem te gaan aanleveren. We hebben een inhaalslag gemaakt om ons PIM goed op orde te krijgen. Bij het vullen van het PIM, classificeren we alle producten volgens de ETIM Standaard. Het grote voordeel van ETIM is dat je meteen dezelfde taal spreekt als de klant. Die moet bij het vinden van onze producten precies weten of het met 12 of 24 volt werkt, of dat vergrendeling gaat met arbeidsstroom of ruststroom. ETIM maakt dit soort kenmerken heel duidelijk.” 

Continuïteit in klantrelatie 

Hoogers: “Dit proces heeft ons bewuster gemaakt van het belang dat productgegevens tot in detail kloppen. Klanten baseren hun orders op de informatie die we aanleveren. Als er iets niet klopt, dan bestellen ze verkeerde dingen. ETIM biedt wat dat betreft duidelijkheid voor de sector. Het allergrootste voordeel voor ons om te werken met ETIM is de continuïteit in de relatie met de klant die zo ontstaat. Als onze producten niet via 2BA beschikbaar zijn, dan bestellen klanten bij een ander.”  

Roelof Hoogers (links) en Niels Claus (rechts)

Flinke klus 

Het goed beheren van alle productgegevens is een flinke klus. “Met het optimaliseren van de productgegevens zijn we wel een jaar bezig geweest,” zegt Claus. “2BA geeft soms aan dat we ergens nog data we moeten aanvullen, maar in het PIM systeem is meestal niet zo eenvoudig te zien waar data ontbreken. Door een Excel export te maken van de artikeldata van onze ongeveer duizend producten, kan ik met filters achterhalen welke data ontbreekt. Die data vul ik aan het Excel bestand en dat schiet ik dan weer het PIM systeem in.”  

Naar één database? 

Excel blijft bij Maasland Groep de verbindende schakel tussen ERP, PIM, 2BA, EZ Base en de klant. Hoogers: “Onze prijslijst zal altijd in Excel formaat beschikbaar blijven. Er zijn nu eenmaal klanten die niet met een PIM werken en ook die klanten willen we voorzien van onze data. De ijzerwarenvakhandel, goed voor circa dertig procent van onze omzet, werkt met EZ Base en niet per se met een PIM. Overigens zou het ideaal voor ons zijn als er één database bestaat die automatisch ons ERP vult en ook automatisch de datapool van 2BA en EZ Base.” 

Productgegevens in alle talen 

 “De producten die wij leveren, worden continu vernieuwd. Dat betekent dat we altijd bezig zijn met het up-to-date houden van de gegevens,” zegt Claus, die minstens één keer per jaar een paar weken besteedt aan het verzamelen en invoeren van alle informatie. “Hoe gedetailleerder wij de productgegevens aanleveren, hoe nauwkeuriger een klant kan bestellen. Om de klant van dienst te zijn, laten we ook zien welke producten op elkaar aansluiten. Bijvoorbeeld welke voeding bij een bepaald slot past en welke drukknop daar weer bij hoort. We leveren de productdata in vier talen aan, Nederlands, Engels, Duits en Frans. De productbeschrijvingen vertalen we zelf en dankzij ETIM International hebben we de productkenmerken en classificaties automatisch ook in deze talen.”  

Tips  

Maasland blijft innoveren en onderzoekt de mogelijkheden om data te gaan uitwisselen via EDI. Ondertussen heeft Claus nog een paar tips voor bedrijven die de ETIM Standaard gaan gebruiken. “Zorg dat je zoveel mogelijk productinformatie digitaal beschikbaar hebt, dus productbeschrijvingen, productbladen, handleidingen, certificaten. En zorg dat degene aan de slag gaat met het productinformatie management handig is met Excel of het leuk vindt met dat programma te werken!” 

Oprichter Chris Maasland (tweede van rechts) met drie logistiek medewerkers

Delen