Door DICO kan Groenhart efficiënt samenwerken met klanten

26 / 02 / 2024

Groenhart is een familiebedrijf dat onder meer gereedschap, ijzerwaren en hang- en sluitwerk levert aan de bouw- en installatiesector. Ruim tien jaar geleden nam Groenhart het voortouw om facturen, orders en pakbonnen digitaal uit te wisselen met klanten via de DICO Standaard. Sinds de introductie van het huidige ERP systeem werkt het nog makkelijker om digitale berichten uit te wisselen met klanten. “Ik schat dat nu ongeveer tien procent van de klanten die bij ons kopen deze digitale manier gebruikt,” zegt Marcus Kaptein, E-commerce medewerker bij Groenhart. “Het liefst willen we met zoveel mogelijk klanten op deze efficiënte manier werken.”  

Juiste bedrijfsgegevens  

“Een groot voordeel van de DICO Standaard dat er automatisch een GLN-nummer komt in elk factuur- of orderbericht. Dan heb je meteen alle juiste bedrijfsgegevens bij de hand. Als je die gegevens handmatig moet inkloppen, ontstaat er eerder een fout, bijvoorbeeld in de naam of de adresgegevens.” Kaptein noemt verder als voordeel dat DICO een gebruiksvriendelijke standaard is om mee te werken.   

Digitale uitwisseling data  

Vertegenwoordigers van Groenhart brengen de mogelijkheden van digitale uitwisseling van data via DICO regelmatig ter sprake als ze een klant bezoeken. Sommige klanten beschikken al over de juiste software om direct met DICO te kunnen werken, alleen bij de wat eenvoudige softwarepakketten is dat niet altijd mogelijk.   

Betrouwbaar en efficiënt  

Om klanten te tonen dat ze op een betrouwbare en efficiënte manier belangrijke informatie kunnen uitwisselen, heeft Groenhart de DICO-berichten gecertificeerd via datakwaliteit.nu. “Als klanten zien dat ze met ons via de DICO Standaard kunnen werken, dan kunnen we de relatie ook vanuit digitalisering verstevigen.”   

Deze praktijkcase verscheen in februari 2024 in het vakblad MIXpro (pagina 59), bekijk hier de pdf).

Delen